Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Vise spesiell tekst på spesielle datoer

(5 posts)
  • Startet for 4 years siden av Kristin
  • Siste svar fra Kristin

1. Kristin
    Admin

Jeg tenkte jeg skulle lag ett 'dagens dato' innstikk for ZhavuKeldi.com, som da viser dagens dato i henhold til tidsregningen der.

Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå fram og hvor jeg skal begynne. Ideen er i seg selv er jo enkel, - hvis vår dato er ditt, så bli deres dato datt.

Er det noen som ha noen ideer om hvordan man evt. kan hente dagens dato og fortelle at dette = den og den dagen i Zha'vu'Keldi?

Postet for 4 years siden #
  2. Rune
    Administrator

Hmmm...

En måte å gjøre det på er jo en "nested if formula". Du trenger da å bruke f.eks denne funksjonen på en eller annen måte...

I vanlig tekst;

hvis ($antall_dager_fra_forste_januar  <= 90) {
        $var_tid = $antall_dager_fra_forste_januar;
        $var_tid =. 'vinterdag, året 546 Månens Alder';
        } hvis ikke {
          hvis ($antall_dager_fra_forste_januar  >= 90 && $antall_dager_fra_forste_januar <= 180) {
           $var_tid = $antall_dager_fra_forste_januar;
           $var_tid =. 'vårdag, året 546 Månens Alder';
          } hvis ikke {
        ...........

Du kan altså sjekke for hvor mange dager det er siden "vårt" år startet, sjekke hvilken av "deres" årstider det er innenfor, det vil si fire "if'er", du kan for såvidt også gjøre det samme for årstallet, hvis du vet utgangspunktet for våt tidsregning kontra deres. hvis deres år "null" begynte f.eks vårt år 10 e.kr., så er det jo en enkel date() funksjon minus/pluss vårt kontra deres tidsstart...

Dette er bare ment som en grov skisse :) Men hvis du har en litt mer detaljert forklaring enn denne (ja, jeg er litt treg av meg), så kan jeg jo titte på det?

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. Kristin
    Admin

Jeg tenkte å bare vise "datoen" dvs. "dag/ årstid" siden det meste av innholdet er fryst til rundt år 990 - 999 i Skyggenes 2. Alder. Deres år 0 tror jeg vil bli noe sånt som 18 000 år f.kr, så vi kan droppe det.

Så vi trenger egentlig bare å forholde oss til årskalenderen:
    Det er da 91 dager tilsammen i hver årstid, hvor dagen mellom den 45. og 46. i hver årstid har et eget navn.

Det er greit egentlig å ta Vinternatt som utgangspunkt, for dette skal være lik vårt vinterjevndøgn (21. desember) så 1. - 45. Vinterdag vil være det 45 dagene før 21. desember, mens 46. dagen vil da være dagen etter (22.desember).

Vi har et problem med at vi har en dag for lite, men jeg lurer på om dette kan bli justert ved å la Sommernatt gå over to dager (Sommernetter er som kjent lange ;-) )

Og så har vi jo skuddår, men det kan kanskje gjøres ved å la Vinternatt bli to netter akkurat det året.

Kunne det gått an med en array på det?

$skuddar = array('2008','2012','2016') osv

og sette noe if($skuddar) $vinternatt = eller noe i den duren. Selv om jeg tror vi må ta året før - 2007, 2011, 2015 for at det skal gå opp.

Jeg må innrømme at jeg også er litt usikker på hvordan man henter i dag er det den og den datoen (nå avslører jeg vel at jeg ikke har peiling på php egentlig, men..)

4. Rune
    Administrator

He he!

Gi meg helgen, så skal du i alle fall på pseudo kode :-) Kan ikke garantere noe som virker "out of the box", men noe du kan jobbe videre med :-)

Jr skal ha overnattingsbesøk, og morgendagen blir det fjelltur, men skal nok finne litt "kode tid".

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  5. Kristin
    Admin

Det er ingen krise, Rune, det var bare at jeg ble sittende og plundre med dette akkurat i går uten å komme noen vei.

RSS strøm for dette emnet