Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Sidebar og nye overkategorier i tillegg til sider, arkiv, blogroll, osv

(2 posts)
  • Startet for 3 years siden av Anonym
  • Siste svar fra Petter

1. Anonym

For oss WP-nybegynnere er dette stedet kjempebra. Jeg har et spørsmål som jeg har lett etter svaret på flere steder uten egentlig å bli noe særtlig klokere. Jeg skal redigere en sidebar slik at den får helt nye “overkategorier”. I default theme er disse “Sider”, “Arkiv”, “Kategorier”, “Blogroll” og “Meta” osv. Jeg ønsker å lage helt nye hovedkategorier, men klarer ikke å finne ut hvordan jeg gjør det. Jeg har forsøkt å “RTFM” men der har jeg bare funnet hvordan man legger inn nye kategorier, og de blir jo bare lagt inn under Kategorier, naturlig nok. Må jeg gjøre det “manuelt” i en teksteditor og deretter ftp eller er det et sted i admin-panelet jeg ikke har oppdaget? Bruker WP 2.5 default norsk.

Mvh Sturla

Postet for 3 years siden #
  2. Petter
    Nerd

Hvis du ikke har funnet ut av det selv enda (tok litt tid, dette)… Default theme er på engelsk, men det finnes en (gammel?) versjon som er oversatt til norsk. Det temaet er litt “primitivt” (min mening), og jeg vet ikke helt om det har støtte for widgets (den norske versjonen hadde ikke det på den tiden jeg prøvde). “Overkategoriene” er stort sett det de er egentlig -og måten man tar bort og legger til avhenger av funksjonaliteten i temaet. Om man ønsker å legge til underkategorier til “kategorier” kan det gjøres ved å gi en ny kategori en forelderkategori.

Hvis man ønsker å putte helt andre ting i sidekolonnen er det lettest å bruke ett tema med støtte for widgets. Da kan du dra og slippe dem der du vil ha dem i admin-panelet (under “design” og “widgets”). Dingser og stæsj (eller innstikk/plugins som det også kalles på norsk/engelsk) som kan puttes i sidekolonnen finner du feks her.

Om temaet ikke har støtte for widgets kan man endre navn på “overkategoriene” ved å forandre på relevante ord i en fil som heter sidebar.php i mappen til temaet (under /wp-content/themes/default). Da må i tilfelle “litt php-kode” til innstikkene knattes inn manuelt (sånn at mer php-kode blir kjørt når web-serveren tolker sidebar.php). Er det støtte for widgets kan navn på “overkategorier” kanskje mekkes i admin-panelet under “Design - Widgets”. Si i fra om du ikke får det til, da.

Postet for 3 years siden #

RSS strøm for dette emnet