Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » Innstikk

Shockingly Big IE6 Warning - Norsk oversettelse

(11 posts)
  • Startet for 3 years siden av Rune
  • Siste svar fra Rune

Tagger:

1. Rune
    Administrator

I disse IE6 protest tider, er det vel på tide at vi WordPress.org brukere slenger oss på denne "rydde aksjonen" på nettet.

Jeg har oversatt et av innstikkene som du kan bruke på din WordPress blogg. Innstikket heter Shockingly Big IE6 Warning og kan lastes ned fra WordPress.org. Innstikket gir deg flere muligheter til å advare dine brukere mot å bruke IE6 (eller, skrekk og gru, enda eldre utgaver...).

Du kan laste ned den norske oversettelsen her - eller du kan trykke på nedlastings lenken øverst til høyre. Etter du har pakket ut .mo filen, kopierer du den i mappen lang i innstikkets mappe (shockingly-big-ie6-warning).

Lykke til med å fjerne IE6 fra nettet :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
    Postet for 3 years siden #
  2. Petter
    Nerd

Steike så kult! Jeg digger denne kampanjen. Inntikket hadde jeg allerede installert -også har du til og med ordnet norsk språkfil nå :-D Har du tipset Anders Brenna på TekniskBeta? Og dette fortjener vel et blogginnlegg som havner på norskwp og i admin-panelet til de som bruker WordPress(.org) ?

Oppdatering: Ah... Du hadde jo allerede ordnet blogginnlegget :-D

3. nanablag
    Moderator

Når skal de starte en kampanje for å utrydde IE 7?
    Den vil jeg være med på :D

nanablag - newbie
  4. Rune
    Administrator

Tja, du kan jo endre koden slik at den trigger på IE7 og 8 også. Kan se om jeg kan endre litt på innstikket i helgen, slik at du selv kan velge hvor glad du skal være i IE i det hele tatt :-)

Du kan jo uansett velge å ikke vise lenke til nyere IE med dette innstikket!

[edit]
    Hmm, selve versjons sjekken er i .js filene, og jeg er ikke sikker på hvordan man kan hente noe fra WP db'en inn til en .js fil :-( Så foreløpig må de som ønsker å kvitte seg med IE helt endre versjonsnummer selv i .js filene :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  5. nanablag
    Moderator

:)

Mente vel egentlig bare å være morsom, men jeg tror verden ville blitt enklere for web-utviklere om IE forsvant fra jordens overflate.

Hilsen nanablag

nanablag - newbie
  6. Rune
    Administrator

Jeg er enig med deg! IE har aldri (og kommer aldri) til å bli noen _god_ nettleser. At den kan bli bedre enn den er, er det ikke mye tvil om. IE8 viser lovende tendenser, men det gjenstår selvsagt å se når den blir sluppet om den er _god_ :-)

Jeg oppfordrer de fleste jeg kommer i kontakt med å bruke FF og TB ;-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  7. Jostein
    Medlem

Jeg er helt for å få bort IE6 og også IE7.

Men fokuset er bare på IE6. Er det noen web-utviklere som synes IE7 er noe spesielt bedre enn IE6, i noen vesentlig grad (utenom støtte for alphakanal i PNG i IE7)?

Kan IE6-kampanjene som går nå for tida få folk til å tro at IE 7 er tingen, laste den ned og smile fornøyd over å ha fått seg skikkelig oppdatert nettleser?

Det jeg spør om er vel egentlig om disse kampanjene som kun nevner IE6 kan bli som å skyte seg selv i foten for web-utviklere. Eller pisse mot vinden. Osv. :-)

8. Rune
    Administrator

Derfor er dette innstikket til WP en grei løsning. Du velger selv om du vivise lenke til IE7 oppgradering :-)

Og hvis du vil gå skikkelig til verks, så endrer du .js filene i dette innstikket til å trigge på f.eks alle Internet Explorer som har en versjon under f.eks 10.0 :-) Og så håper du at MS har lært å lage en skikkelig nettleser når IE 10.0 kommer ut ;-)

Jeg må være ærlig å si at jeg bruker ikke og har heller ikke brukt IE6, eller 7 eller beta av 8, så jeg vet ikke så mye om de nettleserene. Men jeg må si at jeg er en elendig utvikler - for jeg dr**er i de som bruker IE. Jeg sjekker mine ting mot FF, Safari, Opera, Camino, Flock, WebKit (nightly) og siste beta/alpha av Camino, FF og Opera. Fungerer det mot disse og ikke nettleseren som brukeren har- så er det brukerens ansvar å skaffe seg en (gratis) nettleser som fungerer :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    Twitter :
  9. Jostein
    Medlem

Jupp. Det siste du skrev er akkurat det samme jeg også tenker. :-)

Jeg utvikler for web til daglig. Tester i Safari og Firefox (og det funger 99% av gangene). Tar IE7 til slutt når det er ting som bør funke tilfredstillende i den. Opera får fix så det funker i den, men ikke særlig mer, siden jeg forlanger at den holder seg oppdatert.

På sider som er interne og ofte ikke nødvendigvis trenger støtte for IE blir IE droppet, og så er noen dager med ekstrajobbing spart. :-)

Kundene mine har faktisk alle hatt full forståelse for dette. Jeg begynner med å fortelle de at interne nettsider for administratorerer (kundene) har en tendens til å fungere best i FF/Safari/Opera. Så etterhvert ser de hvor mye ekstra jeg må jobbe for å få ting fikset for IE7. Ganske fort har de selv fått samme holdning. De vil ikke betale meg masse ekstra for at siste fancy funksjon skal funke perfekt i IE7; at det fungerer er godt nok, trenger ikke være fancy for den. De vil heller bruke de pengene på å få ting enda bedre for moderne nettlesere.

Så jeg er veldig for å sette litt krav til brukerne. Om man ikke gjør det kan man ikke komme og klage senere for at de ikke har oppgradert. Kan ikke bare overlate til pressen å forklare brukerne/kundene at det er fordeler med å oppgradere. Tid er penger, og kunder er veldig bevisst på det, så kundene fatter hvetfall dette ganske fort. :-)

10. Den norske oversettelsen av innstikket oversatte ikke selve advarsel-teksten. Jeg la inn denne:

ADVARSEL: Du bruker Internet Explorer versjon 6.0 eller eldre. På grunn av sikkerhetsproblemer og manglende støtte for web-standarder er det sterkt å anbefale at du oppgraderer til en moderne nettleser. Disse nettleserne finnes også i norsk språkdrakt. Bruk lenkene (klikk) på ikonene til høyre i dette feltet for å laste ned.

Twitter :

RSS strøm for dette emnet