Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Problemer med permalenker

(11 posts)
  • Startet for 3 years siden av orjan
  • Siste svar fra orjan

1. orjan
    Medlem

Hei,

Har satt opp 2.6.2, men har fått et snodig problem: Under "Settings" ->"Permalenker" får jeg ikke opp noen valg. Jeg kan rett og slett ikke bestemme hva slags permalenker jeg skal bruke. Nå heter hver post blogg/?p=19 etc., men jeg vil gjerne at dette forandres til blogg/år/måned/tittel-på-innlegget.

Søkt rundt på nett, men den eneste "løsningen" jeg fant var å fjerne noen mellomrom i wp-config.php. Jeg finner imidlertid ingen "tomme felt" der.

Finnes det a) en løsning på dette, b) en mulighet til å bestemme adressen til permalenkene på en annen måte en gjennom admin-siden i Wordpress?

Tusen takk for alle forslag!

Postet for 3 years siden #
  2. Kristin
    Admin

Det kan hende det bare er akkurat filen som skal vise valgene som ikke er helt ok. - Du kan kanskje forsøke å laste opp wp-admin mappa på nytt, før du gjør noe annet drastisk.

3. Anonym

Hei Kristin.
    Takk for svar.
    Jeg har prøvd å laste opp wp-admin-mappa på ny (lastet den direkte ned fra wordpress.org). Har også prøvd å laste opp en eldre versjon av fila options-permalink.php, heller ikke det fungerte.

Som jeg skrev i forrige post, leste jeg i et forum at en fyr hadde funnet noen mellomrom i wp-config.php, noe jeg ikke finner (men kan jo ta feil...). Det eneste jeg har gjort, er å erstatte brukernavn, passord etc. i configfila.

Takknemlig for andre forslag!

4. Kristin
    Admin

Får du opp fila options.php da? Altså: dinblogg.tld/wp-admin/options.php

Da skal du få et felt som heter permalink_structure
    og så skal du sette inn /%year%/%monthnum%/%postname%/ få den strukturen du ønsker.

5. orjan
    Medlem

Hei igjen!
    Jeg ser ikke noe felt som heter permalink_structure i options.php. (søkt gjennom dokumentet i tillegg til å lete linje for linje). Det er vel rart...?
    Har lastet ned Wordpress fra denne sida:

6. orjan
    Medlem

Beklager dobbeltpost, lenke falt ut: http://wordpress.org/latest.zip

7. Kristin
    Admin

Du må åpne den i nettleseren din: http://dinblogg.net/wp-admin/options.php

8. orjan
    Medlem

Genialt!
    Da var det i orden!
    Tusen takk for hjelpa! ;-)

9. orjan
    Medlem

... jeg jublet for tidlig...
    Har fortsatt problem med permalenker. Alle postene mine har domenet.no/blogg/2008/10 (f.eks/posten-sin-tittel. Det som nå skjer, er at siden blir blank når jeg trykker på postene. Webleverandøren min skjønte ikke hva som er galt, og legger all skyld på Wordpress.

Vet egentlig om jeg gidder å rote mer med dette, og tror derfor jeg sletter hele sulamitten (tar backup av poster og kommentarer), og legger inn en eldre versjon. Men jeg finner faktisk ikke 2.6.0 eller 2.6.1 som kan lastes ned. Noen som har en URL?

10. Rune
    Administrator

Sjekk at du har en .htaccess fil i samme mappe som wp-config.php. Denne filen skal inneholde omskrivingsreglene som webserveren din trenger.

For å sjekke at du har denne filen, må du koble deg til serveren din, enten ved hjelp av et FTP programvare eller SSH.

Hvis du bruker FTP programvare, så må du gjerne slå på "vis skjulte filer", da den filen du trenger er skjult. Hvis du bruker SSH, så regner jeg med at du vet hva du skal gjøre ;-)

Hvis filen ikke finnes, kan du laste opp en helt tom fil som heter .htaccess.

Hvis du vil at WordPress skal skrive permalenke reglene til denne filen, så må den være skrivbar. Hvis ikke kan du kopiere verdiene som WordPress oppgir inn i denne filen, for så å lagre den.

For å være sikker på at serveren din er satt opp med muligheten for omskriving, kan du lage en fil med følgende kode;

<?php phpinfo(); ?>

Lagre den kommandoen i en fil, gi den et navn (info.php) og last den opp på serveren din. Gå til filen med nettleseren din (http://dittdomene.no/info.php), og du vil opp all info om serveren. Sjekk at serveren er konfigurert med mod_rewrite modulen til Apache.

Håper dette hjalp!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet