Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Problemer med norske tegn -> Facebook

(7 posts)
  • Startet for 1 year siden av sijo
  • Siste svar fra sijo

Ingen tagger enda

1. sijo
    Medlem

Dette er kanskje ikke rette plassen å ta dette opp, men jeg kan jo være heldig.
    Jeg bruker dette innstikket for å publisere mine artikler på min fan-side på Facebook:
    http://wordpress.org/extend/plugins/add-link-to-facebook/
    Dette innstikket har også en Liker-knapp. Jeg har prøvd flere Facebok Like innstikk utenom.
    Problemet er at norske tegn vises som uforståelige tegn på FB når brukere klikker Liker-knappen:
    Kaia i Dyrøy er for høy (Skal være: Kaia i Dyrøy er for høy)
    Overnevnte innstikk posterer til min fan-side uten problemer, men Liker-knappen(e) gjør det ikke.
    Noen som har ideer om hva som kan forårsake dette?

------------
    mvh
    sijo
    Postet for 1 year siden #
  2. Rune
    Administrator

Hei!

Nå har jeg testet dette innstikket på en av mine installasjoner.

Jeg klarer ikke å reprodusere feilen du opplever (se dette bildet)

Det eneste som gjør noe med teksten i innstikket er en standard "vasking" for å luke vekk ondsinnet/feilformatert kode (url etc).

Det kan selvsagt være noe med serveroppsettet ditt, men det tviler jeg på. Har du siste versjon av innstikket? Hvis ikke, så oppgrader. Hvis ja, så prøv å re-installere det.

Skal ikke si at noen av diss forslagene gir en løsning, men kan være verdt å prøve!

Lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  3. sijo
    Medlem

Hei Rune..
    Joda, jeg har hele tiden siste versjon av innstikket.
    Jeg har prøvd flere andre FB Liker innstikk, og alle gir meg samme problem.
    At du ikke fikk reprodusert problemet sier meg at det må være noe annet som forårsaker dette.
    Jeg bruker WP Super Edit innstikket som editor for mine artikler. Tru om problemet kan ligge der?
    http://wordpress.org/extend/plugins/wp-super-edit/
    Eller har du noen andre gode ideer?

mvh
    sijo

------------
    mvh
    sijo
  4. Rune
    Administrator

Hei!

Lite sannsynlig at problemet er i editor innstikket. Men prøv å deaktivere det, og se hva som skjer...

Hvis tilsvarende tegn-feil skjer med andre innstikk også, så er det nok nærliggende å tro at det er konfigurasjonen av serveren (PHP/Apache) som ikke er helt korrekt.

For de fleste som leier webhotell er det ikke mulig å sjekke denne selv. Du kan ev. henvende deg til din leverandør og få dem til å sjekke dette for deg?

Uansett, lykke til!

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  5. sijo
    Medlem

Takk for hjelpa. Får se hva jeg finner ut..

------------
    mvh
    sijo
  6. Petter
    Nerd

Dette har vel noe med tegnsett å gjøre (UTF8 eller ISO-8859) ? Jeg har sett at nettlesere tolker tegn forskjellig også. IE kan vise tekst "riktig" når den er feil. Jeg tror at feks Firefox viser tekst konsekvent ("feil" når den er feil).

Anyways... Har du en linje med noe sånt i wp-config.php:
    //define('DB_CHARSET', 'utf8');
    ?

Eller mangler de to første skråstrekene? Står det noe annet enn utf8?
    Om du ikke kommer noen vei med dette må du høre på Rune. Den siste kommentaren hans har jeg også tro på. Da kan det være sånn at du kan ordne problemet ved å endre den linjen i wp-config.php til:
    define('DB_CHARSET', 'iso-8859-1');

7. sijo
    Medlem

Hei Petter..
    Jeg har følgende i wp-config.php filen:
    define('DB_CHARSET', 'utf8');

Jeg har ikke problemer med tegnsettet i selve nettavisa jeg driver. Problemet oppstår når noen trykker liker-knappen, da vises ikke æøåÆØÅ riktig på linken som legges ut på FB.
    Jeg bruker som tidligere skrevet her et innstikk som heter 'Add link to Facebook'. Denne er satt opp til å automatisk poste link til fan-siden min på FB for hver artikkel jeg legger ut. Der kommer alle norske tegn rett.

------------
    mvh
    sijo

RSS strøm for dette emnet