Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » WordPress

Problem med bildegalleri

(10 posts)
  • Startet for 3 years siden av Anonym
  • Siste svar fra Kristin

1. Anonym

Jeg bruker Netbox. Ser ikke ut til at jeg får til NextGEN Gallery.. for nå har jeg aktivert det innstikket, men det er ikke noe forandret når jeg skriver innlegg og ingen plass jeg kan opprette galleri :-(

Hilsen Hege

Postet for 3 years siden #
  2. Petter
    Nerd

Netbox vet jeg ikke stort om, men det ser ut til å være en del mer enn et innstikk (=plugin) til WordPress. NextGEN Gallery er et WordPress innstikk som ikke trenger ekstra database-oppsett eller noe videre tilpasning for å få det til å se ut som en del av bloggen.

3. Anonym

Jeg må selvsagt være helt totalt blåst, for jeg har fått til galleriet, har lastet opp et testbilde, men fatter ikke hvordan jeg kan se galleriet i bloggen *oops*

Det burde vel kommet opp blandt sidene, eller?

4. Petter
    Nerd

Jeg tittet litt med google, men fant i farten ikke stort om integrasjon av netbox i WordPress. Så du er nok ikke helt blåst ;-)

5. Anonym

Netbox er serveren eller webhotellet http://www.netbox.no

Har lagt in nextgen gallery, men får det ikke opp på siden..

6. Petter
    Nerd

Ang netbox: åå… det var litt flaut, og dermed lett å skjønne at jeg ikke fant stort som kunne være nyttig.

Når innstikket er aktivert og du har lastet opp noen bilder så bør det dukke opp ved å lime inn feks [gallery=1] på en side eller et innlegg -hvis 1 er id’n til det første galleriet. Det er også en knapp som ordner det automagisk (og litt mer brukervennlig med flere valgmuligheter) der man skriver innlegg også.

7. Anonym

Det med Netbox var det nok bare jeg som ikke forklarte skikkelig tenkte bare at du kanskje visste om jeg hadde GD når jeg brukte netbox..

8. Anonym

Nå trodde jeg at jeg hadde roen til å få ordnet bloggen jeg har på one.com også, men den gang ei.. Galleriet fungerer ikke optimalt der.. På netbox har jeg max server upload 500mb men på one.com har jeg 12mb. I tillegg får jeg ikke opprette thumbs for det krever 38 mb. Og ikke får jeg resizet bildene heller. sjikkelig dårlig:(

Har du noen råd? er det noen innstillinger jeg kan gjøre med det upload-greiene?

9. Petter
    Nerd

Å… Dette problemet har jeg også hatt. Problemet gjelder behandling av bilder både i WordPress og NextGEN Gallery.

For å kunne lage thumbnails osv: De som drifter serveren bør øke både upload_max_filesize og memory_limit (til 64 eller helst 128M) for webserveren. Du bør da argumentere om at vanlig aksess til websidene dine ikke har behov for så mye minne, men for at du skal kunne redusere størrelsen på bilder ved opplasting/sidetilpasning og dermed belastningen på serveren dems -så trenger du mer minne.

Hvis de ikke har lyst til å endre dette kan det hende at du har rettigheter til å gjøre det selv innenfor ditt hjemmesideområde (da har de kanskje glemt å tenke på sikkerhet?). Der du har filene for bloggen din liggende (samme sted som feks wp-config.php) kan du lage en tekstfil med navnet .htaccess hvis den ikke finnes fra før. Se godt etter om filen finnes fra før -den er vanligvis skjult, så du må antagelig slå på visning av skjulte filer i det programmet du bruker for å laste opp filer. Inne i .htaccess-filen limer du da inn disse linjene:

php_value memory_limit 128M
    php_value upload_max_filesize 128M

Om det ikke virker (da får du kanskje ikke vist sidene på bloggen din) -så må du ta bort de linjene igjen, og mase mer på de som drifter serveren. Eller bytte webhotell.

10. Kristin
    Admin

Edit: Petter skrev det samme som meg omtrent samtidig

RSS strøm for dette emnet