Wordpress 2.9.2 har med sitt nye integrerte bildebehandling gjort et av de beste instikkene for WP overflødig - nemlig Scissors. Eller?
Greit nok med manuell beskjæring av et bilde osv., men nå mangler et vesentlig valg som før var mulig med Scissors. Det dreier seg om en samhandling med Lightbox som bruker full bildestørrelse for visning. Med Scissors kunne man definere maks bildestørrelse. Nå må man skalere hvert enkelt bilde. Og laster man opp et høyoppløselig bilde blir jammen også dét lagret - sånn for sikkerhets skyld. Ja, for det er jo ofte man har behov for å vise bilder på nettet med over 3000 piksler i bredden. Ikke sant? Og så er det jo greit å få fylt opp sørveren så raskt som mulig. Nei, ikke all utvikling er av det gode.
Med versjon 2.9.2 erfarer jeg også en del andre feil som f.eks. et snurrig valg man får opp når man skal velge antall kolonner for bildegalleri: 4, 5, 6, 7, 8, 9, 8, 9. Hva skjedde med to og tre? Kanskje har dette noe med den norske oversettelsen å gjøre. Hva vet vel jeg? Det var også veldig greit når standard kategori for innlegg virket. Ikke nå lenger. Jeg elsker Wordpress, men det man elsker tukter man.
Hvis det er noen som har glupe løsninger på ovenstående er jeg evig takknemlig.