Norsk WordPress

Forumet er flyttet til ny side.

Norsk forum for WordPress og bbPress » Informasjon

Hva er best og hvem viser riktig informasjon?

(8 posts)
  • Startet for 2 years siden av Eugenie
  • Siste svar fra Rune

1. Eugenie
    Medlem

Jeg har i mange år brukt ” WordPress.com Stats”, men er på utkikk etter noe annet siden ”wordpress.com stats” ikke har noen muligheter til å slette data eller nullstille.

Har installert ”StatPress”, som ser ut til å vise meg mye mer og annen informasjon enn ”wordpress.com stats”. (og litt morsomt/skummelt å se)

Det jeg i utgangspunktet er ute etter å hvite, er antall post/sidevisninger pr dag og hvilke søkeresultater som har ført dem til meg. Her viser disse to nevnte innstikkene vidt forskjellig resultat.

Hos ” WordPress.com Stats” står det at jeg hittil i dag har 21 views pr day, mens ”StatPress” viser 118 Pageviews, 47 Visitors, 87 Spiders og 95 feeds.

”StatPress” viser også flere søkeresultater som har ført besøkende inn på bloggen, enn hva ” WordPress.com Stats” viser.

Er det WordPress.com Stats som er treg med opptateringen slik at StatPress ser ut til å vise mer, eller er det rett og slett det at StatPress fanger opp mer informasjon enn hva wordpress.stats gjør.

Hvilken informasjon er mest korrekt?
    Kanskje umulig å hvite siden jeg muligens vil få forskjellig resultat fra alle dersom jeg installerer ”ørten” forskjellige.

Skal tro om det er en feil, eller om det er alle ”spionene” som gir utslag i StatPress og viser at mesteparten av trafikken kommer fra Russland?

Har dere forslag til andre pålitelige statistikk-innstikk, så vil jeg ha noe jeg kan nullstille dersom jeg en gang i fremtiden sletter bloggen eller begynner en helt ny blogg på samme adresse.

Hvordan er det med innstikk som bruker min egen database til å lagre informasjonen, bruker de mye plass sånn at jeg om et par år blir nødt til å slette gammel info? (vil jo helst beholde informasjonen fra starten dersom jeg starter en ny blogg)
    Muligens en fordel å bruke innstikks om lagrer informasjonen på en eller annen server slik som wordpress.com stats, men da kommer ønsket mitt om og kunne slette gammel informasjon eller og kunne nullstille.

Huff, det ble mange tanker og spørsmål på en gang, men svar og kom med meninger/synspunkter på det du kan :-)

Postet for 2 years siden #
  2. Petter
    Nerd

Statistikkene blir forskjellige avhengig av utregning og motede for å måle. Har ikke gravd meg mer ned i den materien selv.

Jeg bruker WP Slimstat Ex og har prøvd Google Analytics innstikket. Den første er nok mest komplisert og den siste fører kanskje til minst trøbbel. Ulempen med den siste er at man må registrere en Analytics-konto.

3. Petter
    Nerd

Wassup er også en mulighet -men det blir en litt annerledes "form" på den statistikken.

4. Eugenie
    Medlem

Da har jeg et oppfølgingsspørsmål om Google Analytics og Analytics-konto og Wassup:
    Har man noe mulighet til å nulstille eller slette gammel data?

Ser fordelen med å ha verktøyet på annen server så ikke datamengden "spiser opp" databasen, men synes det er greit med mulighet for sletting og nullstilling, noe man overhodet ikke har med wordpress.com stats.

Har også installert WP Slimstat Ex, og den ser jo ut til å vise en masse greier, og lar meg velge tidsrom jeg ønsker å vise.

StatPress ser ut til å ha mye færre muligheter til å vise statistikk litt lengre tilbake i tid. Vel, har bare hatt statpress et par døgn, så mulig den lar meg bla lengre tilbake i tid når det har gått en stund, selv om det ikke ser slik ut.

Men, det undrer meg fortsatt at wordpress.com stats viser mye færre treff enn både WP Slimstat Ex og StatPress. :-)

5. Petter
    Nerd

Her bør du nok få flere svar enn det jeg kan gi deg med det samme.

Jeg er usikker med Analytics. Mulig man ikke kan slette der. Kanskje noen andre her inne vet? Wassup lagrer, såvidt jeg vet, typisk bare for et døgn eller tre.

At tallet er "nøyaktig" er ikke jeg noe opptatt av, men over lang tid synes jeg det er litt interessant å se på endringene. Det er etter min mening allikevel noe snodig, som du påpeker, at det skal være så innmari vanskelig å få de samme tallene.

6. Rune
    Administrator

Det enkle svaret er at alle innstikk som lagrer data i din database kan du slette det du måtte ønske fra databasen.

Med innstikk fra tredjeparts leverandør som f.eks Google eller WordPress.com er du "i henda" på din tredjeparts leverandør. Jeg tror nok ikke noen lar deg enkelt slette/nullstille konto.

Så kommer min "løsning".

Hvis du har en en Google konto (hvem har ikke det?), så oppretter du en Google Analytics konto (med din Google konto). Under denne kan du lage en eller flere "hovedkategori" og under hovedkategorien(e) kan du opprette underkategorier. For de av dere som er kjent med GA, så får du en UA kode som ser (noenlunde) slik ut: UA-xxxxxx-yy Denne sier da at hovedkategorien er xxxxxx og underkategorien er yy

På denne måten kan du, hvis du ønsker det slette en underkategori, og opprette en ny en. På den måten kan du "slette" gamle data og begynne på nytt.

Sikkert ikke den beste løsningen, men det fungerer. Personlig bruker jeg kun GA, da jeg synes (særlig med WPMU) at databasene blir så store når all trafikkdata skal lagres på "min" database :-)

Uansett, lykke til :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :
  7. Eugenie
    Medlem

Begynner å mistenke at wordpres.com stats er det som viser mest ”feile” tall. Kanskje pga treghet hos en sterkt trafikkert tjeneste? Med tidligere nevnte innstikk og statistikken jeg finner hos min leverandør av webhotell, så stemmer de mer overens med hverandre, selv om de ikke viser helt det samme.

Interessant å se hvilke nettlesere som brukes til å lese siden, og morsom men samtidig skummelt å se hvor mange spioner som sveiper innom. Da skjønner man hvorfor sikkerhet er så viktig!!!

Jeg er backup-menneske og får tilsendt backup av databasen flere ganger i døgnet. :-)

8. Rune
    Administrator

Ellers er det jo verdt å ta med i betraktningen at Google Analytics (GA) er vel den mest aksepterte "telle" metoden. Når du oppgir besøkstall fra GA, regnes det som temmelig nøyaktig og seriøst.

- bare en tanke :-)

--
    Rune
    rune[at]g-mail.no
    Blogg
    gulbradsøyWEB - Utvikling og implementering
    [rant] If it was hard to code - it should be hard to debug [/rant]
    Twitter :

RSS strøm for dette emnet