Gode spørsmål, Eugenie. Jeg har prøvd noen få innstikk/plugins for statistikk. Om de er like bra som WordPress.com stats vet jeg ikke ... men her er noen jeg tror gir mer, like bra og/eller annerledes fremstilt informasjon:
Google Analytics: Denne tror jeg ligner mest på WordPress.com Stats. Man må opprette brukerkonto hos Google som lagrer statistikken for deg.
Wassup: Med denne kan du "spionere" på dine besøkende. De som har kommentert hos deg identifiseres med IP-adressen så du kan se hvem som har vært hvor på sidene dine. Og litt til. Statistikken blir lagret i databasen din hvor annet innhold på bloggen din ligger (det er noen innstillinger for å slette gammel informasjon hvis lagringsplass blir et problem).
WP-SlimStat-Ex: Denne gir kanskje mest informasjon av alle? Mulighetene for å feks filtrere innsamlet data for å se etter noe spennende er gode. Ikke la deg skremme bort av japansk språk på hjemmesiden til innstikket -hvis det går greit å lese engelsk. Da er det bare å finne teksten man skjønner. Statistikken lagres i din egen WordPress-database.
Før jeg oppgraderte til WP 2.7 brukte jeg både WP-SlimStat-Ex, Google Analytics og Wassup selv. Etter å ha opplevd litt dårlig ytelse et par ganger sluttet jeg å bruke Google Analytics. Etter oppgraderingen ville ikke Wassup samarbeide med meg. Kanskje jeg får prøve med en ny versjon av den om litt.