Henter rss-lesere ny informasjon fra bloggen straks der er noe nytt, uavhengig av ID, eller forholder de seg til postene og kommentarenes ID, og på den måten vet hva som er hentet og ikke hentet?
Jeg tenker på kommentarer (i dette tilfellet) og deres ID i databasen.
Jo, jeg spør fordi jeg har en blogg som ikke kommenteres så ofte, og mellom hver gang noen gjør det, kommer der noe spamkommentarer som automatisk havner som søppel.
Når disse er slettet, har siste ordentlige kommentar f.eks ID 25, og neste kommentar som kommer inn har ID 107. Jeg vurderer derfor å gå inn i databasen og endre siste kommentars ID fra 107 til 26, og ”fortelle” tabellen at den skal fortsette å telle fra og med 27. (jo da, jeg vet hvor i databasen dette gjøres).
Jeg har bare eksperimentert i en skjult testblogg, og kan ikke se at dette skaper noe problemer for selve bloggen. Men jeg vet ikke om dette vil skape problemer på andre måter. Hvordan vil en rss-leser takle det når man en gang i fremtiden igjen kommer til kommentar med ID 107 når den på en måte har eksistert før?
Er det andre tabeller i databasen som bruker informasjon fra kommentarenes ID, slik at det jeg tenker å gjøre, ikke er gjennomførbart. (har lett rundt omkring i databasen, men ikke funnet andre tabeller som forholder seg til kommentarenes ID)